– Affärskompetens kan bidra till ökad tillväxt och lönsamhet!
– Det är så roligt att intresset för Affärskompetens projekt är så stort, säger Eva Cooper på Företagarna. Kompetensutveckling är viktigt och ligger så rätt i tiden!
– Kompetensutveckling och digitalisering är viktigt. Det är det här som företagarna behöver. Inte långa trubbiga utbildningsprogram utan något som utgår just från mig. Det är tilltalande för många, menar Eva Cooper, regionchef på Företagarna*.
Första kontakten med Affärskompetens hade Eva 2018, då Sara Hellberg, projektledare för Affärskompetens Norduppland presenterade det projektet.
– Jag tyckte det var så spännande, och det är sällan jag tycker det när det kommer till projekt. Jag är inte så lättimponerad. Här kunde man visa att man hade knäckt koden och verkligen nådde ut till de företagare där man kunde göra skillnad på riktigt. Det var inte bara snack utan verkstad också!
När Sara Hellberg presenterade slutrapporten för Eva Cooper berättade hon att det fanns en utlysning för ett annat projekt och att hon ville ha ett samarbete med Företagarna.
– Första tanken var Gävleborg, men jag tyckte det var självklart att även ha med Dalarna, eftersom jag då var regionchef för dessa två län. Efter en tid anslöt även Värmland och med projektet Effekt har nu alla Sveriges småföretagare möjlighet att delta!
Eva såg att effekterna från arbetet med Norduppland gjorde skillnad på riktigt och vet att kompetensutveckling och digitalisering ofta prioriteras bort för att man är uppe i sin dagliga verksamhet.
– Pedagogiken och tankesättet bakom Affärskompetens arbetssätt är också något jag och Företagarna delar. Jag insåg att det skulle bli ett bra erbjudande för våra medlemmar som gör dem mer framgångsrika i sitt företagande vilket också är syftet med Företagarna.
Eva är övertygad om att Affärskommpetens projekt kan bidra till ökad tillväxt, möjliggöra att företagen kan anställa om de vill och framförallt att de ska kunna tjäna mer pengar i sina företag så de blir långsiktigt lönsamma.
– Det läggs mycket pengar på att försöka utveckla företagen, menar Eva, men mycket skattemedel slösas bort. Många pratar om att nå ut till de viktiga småföretagen men är fast i sin egen bubbla och kan inte förklara vad de vill göra. Det finns ett sätt att arbeta och uttrycka sig på som inte når fram.
Eva menar att det hos många saknas kunskap och förståelse för vad det innebär att vara småföretagare. Man har inte verktygen för att formulera sig, nå fram och bli relevant.
– Det hörs snack om att småföretagare inte är intresserade av att utvecklas, men det stämmer inte, avslutar Eva Cooper. Jag är trött på alla storskaliga projekt som missar den här målgruppen fast man pratar om att man vill nå dem. Därför är det extra roligt med den här satsningen med metoder som verkligen fungerar.
*Eva Cooper är regionchef på Företagarna Dalarna, Gävleborg, Värmland och Örebro. Företagarna är samarbetspartners i Affärskompetens projekt Effekt och Digilo tillsammans med Sandvikens kommun Näringslivskontoret samt Företagarna i Sandviken.
– Av Mia Ulin –